Kaip „Toyota“ genialiai sukčiaudama pelnė pergales WRC

Vakar man taip nuskilo, kad gavau laisvą valandėlę ir, aišku, dalį jos užnaudojau apžiūrinėdama „Hot Wheels“ ir kitų modeliukų gamintojų stendus. Radau tai, ko norėjosi kurį laiką – „Toyota Celica GT-Four“. Ir, aišku, nusičiupau šitą legendinį modelį.

Bet ar žinojote, kad su šia legenda yra susijusi ir viena galimai „Toyota“ ženklui garbės nedaranti, bet pardavimus kaip reikalas išauginusi, istorija?

1990-aisiais „Toyota Team Europe“ aktyviai dalyvavo automobilių sporte, ralyje, ir vis laimėdavo. Tam komanda turėjo neblogą automobilį – „Celica GT-Four“. Tuomet šis modelis jau kelerius metus Japonijos automobilių gamintojui nešė pergales ir kasmet pelnytų prizų skaičius didėjo. Natūralu, kad tokie laimėjimai virto milžiniškais „Toyota“ ženklo automobilių pardavimais visame pasaulyje ir, natūralu, gamintojas siekė tokią padėtį išlaikyti bet kokia kaina.

Tačiau ralis – pavojingas sportas. Ypač jis buvo pavojingas tais laikais. Vairuotojai dideliais greičiais lėkė neasfaltuotais, nelygiais, keliais, o ralio gerbėjai stovėdavo prie pat trasos kiekviename posūkyje, šitaip neleisdami matyti trajektorijos. Tokia padėtis nuolat lemdavo aštrias diskusijas tarp tų, kurie nori važiuoti saugiai, ir tarp tų, kurie mėgsta greitį. Sprendimas buvo paprastas – dirbtinai apriboti automobilių greitį. 1995 FIA nusprendė, kad aukščiausiose lygos WRC automobiliai gaus restriktorius, pritaisytus prie turbokompresorių.

Kaip tai veikė? Visi vidaus degimo varikliai generuoja galią, kai benzinas maišomas su deguonimi. Kibirkštis uždega šį mišinį, jis išjudina variklio mazgus, kurie, per susijusias dalis, išjudina ratus. Tad apribojant deguonies, patenkančio į variklį, kiekį, teoriškai turėtų apriboti jo galią. Tad restriktoriai turėjo riboti oro, patenkančio į turbiną, kiekį.

Tos metalinės plokštės buvo privalomos kiekvienam automobiliui ir po varžybų jų organizatorių atstovai prašydavo pateikti atskirus variklio komponentus tam, kad įsitikintų, jog niekas nesukčiavo, mat toks ribojimas ne tik sumažindavo automobilio greitį, bet ir padarydavo tai tokiu būdu, kad kiekviena komanda turėjo laikytis vienodų taisyklių.

Tačiau „Toyota“ turėjo bene geriausius inžinierius pasaulyje. Kurie nepaisant to, jog kiekvienas automobilis buvo patikrinamas, kad būtų įsitikinta, jog restriktorių plokštės sumontuotos, sugebėjo apeiti viską. Jie sugalvojo būdą, kaip turbokompresoriui gauti užtenkamą kiekį oro apeinant restriktorių. Negana to, kai automobilis judėdavo ir turbina veikdavo, restriktoriaus plokštė būdavo paslenkama atgal ir šitaip nebetekdavo savo prasmės.

Tiesą sakant, sprendimas, kaip apeiti FIA ribojimus, buvo toks geras, kad po varžybų apžiūrėjus visas reikalaujamas dalis nebūdavo jokių įrodymų, kad per turbiną ėjo papildomas oro kiekis. Negana to, „Toyota“ buvo pagaminusi specialius varžtus ir spyruokles, kurie suveikdavo tinkamai, kai reikėdavo atitraukti restriktoriaus plokštę, o kai ši grįždavo atgal, viskas susidėdavo į numatytas vietas ir nelikdavo jokio ženklo, kad kažkur buvo sukčiaujama.

Max Mosley, tuometis FIA prezidentas, pasakojo, kad „Toyota“ sukurtas įrenginys buvo toks pažangus, kad antro tokio FIA ekspertai ilgą laiką nematė.

„Toyota“ sumanytas ribojimų apėjimas automobiliui leisdavo gauti maždaug 25 proc. daugiau oro. O tai reiškė papildomus 50 AG automobiliui. Kadangi tais laikais WRC automobiliai varžydavosi turėdami maždaug 300 AG, toks skaičius papildomos galios reiškė milžinišką pranašumą.

Išsiaiškinus apie sukčiavimą, 1995 m. „Toyota Team Europe“ buvo iš karto diskvalifikuota iš viso varžybų sezono. Japonijos automobilių gamintojas dar bandė teistis dėl šio sprendimo, tačiau 1995 m. sezono pabaigoje bei 1996 m. sezoną jiems į WRC durys buvo uždarytos.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s